Tuesday, 10 May 2011

SUFI..ke mana menghilang?

Assalamualaikum..

Alhamdulillah kudrat yang dikurniakan Ya Rabb membolehkan aku untuk mengarang semula..
aku juga sangat2 bersyukur kerana diberi peluang untuk berkongsi dengan kowang semu..
kerana dalam Islam itu menggalakkan usrah..
kerana daripada usrah itulah sesuatu ilmu itu boleh dikongsi disamping 
disulami dengan keberkatan Yang Maha Esa..

FIRMAN ALLAH:
maksudnya - wahai umat manusia,sesungguhnya kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan kami menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal kenalan (dan beramah mesra antara satu sama lain).sesungguhnya semulia mulia kamu di sisi ALLAH ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). sesungguhnya ALLAH maha mengetahui, lagi maha mendalam pengrtahuannya (akan keadaan dan amalan kamu)

SUFI hilang entah kemana?..
sebenarnya segala yang hak atau yang batil semuanya di bawah kuasa Ya Rabb..kita sebagai hambanya yang kerdil hendaklah menerimanya sebagai satu ujian..(masa sufi kecik2 dulu mak selalu kata ujian yang kita dapat adalah disebabkan kasih sayang yang Allah berikan..kita dipilih sebab kita diberi tumpuan oleh Allah s.w.t)..

          Tapi?..macam mana pula jika selalu ditimpa ujian..kita kena ingat..kadang2 kita terlepas pandang yang  kita pernah melakukan dosa..dan berkemungkinan ujian yang menimpa adalah salah satu peluang untuk kita menghapuskan dosa2 kecil..(kafarah dosa)..kita ni hamba yang hina..tidak terlepas daripada melakukan dosa..
1 mei 11
~aku pasti akan ingat tarikh ni sampai bila2..bukan kerana hari pekerja..
tapi hari yang mengutuskan segala2nya..
bermula dengan tarikh ni aku mengenali apa itu erti Islam yang sebenarnya..Islam itu indah..universal..lengkap..tiada cacat celanya..bermula dengan hari inilah aku mendalami apa itu Islam..

kenapa aku?!
                aku pernah persoalkan persoalan ini pada diri aku apabila aku yang dipilih untuk menerima ujian ini..aku menjadi lemah..hati tidak tenteram..dan persoalan ini selalu sahaja bermain di fikiran aku..selepas 1 mei, 2 mei, 3 mei, 4 mei, dan 5 mei berlalu baru aku sedar yang aku merupakan hamba yang sangat beruntung..dari peristiwa itu aku aku sedari yang Allah sudah pun memilih aku untuk menjadi hambanya yang soleh..Alhamdulillah..aku sangat2 bersyukur kerana peristiwa ini berakhir dengan satu hidayah..:)

KAWAN X SEMESTINYA SAHABAT..dan SAHABAT SUDAH SEMSTINYA SEORANG KAWAN YANG SETIA!!
bermula dengan peristiwa ini baru aku sedari yang kawan2 aku sebenarnya adalah sahabat yang aku sayangi!!..bukan mudah mencari seorang sahabat..dan mencari seorang sahabat bukanlah semudah mencari seorang kawan yang sememangnya hanya tahuu bergembira bersama tetapi apabila susah?..sorang2 merana..Alhamdulillah..ikatan sahabat yang terjalin mendapat keredhaan Allah s.w.t..terima kasih sahabat..aku tak mampu membalasnya..aku sangat2 bersyukur kerana dianugerahkan sahabat2 yang sememangnya mengenal erti persahabatan dalam Islam!!..
 
terima kasih my'sahabat' kerana telah bersusah payah demi sahabatmu ini..:)

Terima kasih sangat2 kat my'sahabat' yang sanggup meluangkan masa anda dengan aku masa aku sakit..korang sanggup kerana aku walaupun masa 2 tengah demam final exam..thankz sangat2..itu sahaja yang mampu aku ucapkan..yang selebihnya hanya Allah sahaja yang mampu membalasnya..

KITA SAHABAT SELAMANYA!!

“Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu.” -Surah az-Zariyat: 56

~kita hamba Allah yang lemah..ingatlah walaupun sekecil manapun perkara tersebut..kembalilah semula kepada Allah..~

untukmu SAHABAT

Teman Sejati

Selama ini
Kumencri-cari
Teman yang sejati
Buat menemani
Perjuangan suci

Bersyukur kini
PadaMu Illahi
Teman yang dicari
Selama ini
Telah kutemui

Dengannya di sisi
Perjuangan ini
Senang diharungi
Bertambah murni
Kasih Illahi
KepadaMu Allah
Kupanjatkan doa
Agar berkekalan
Kasih sayang kita

Kepadamu teman
Ku pohon sokongan
Pengorbanan dan pengertian
Telah kuungkapkan
Segala-galanya...

KepadaMu Allah
Kupohon restu
Agar kita kekal bersatu
Kepadamu teman
Teruskan perjuangan
Pengorbanan dan kesetiaan
Telah kuungkapkan
Segala-galanya
Itulah tandanya
Kejujuran kita
 

5 comments:

  1. nice one sufi!!!
    sahabat sejati sukar dicari...

    ReplyDelete
  2. fi,teruskan usaha ko utk mengarang ssuatu yg mcm nie,,byk care nak smpikn dakwah,,yg pentg kite smpi kn ikut kesesuaian waqi' kite skarang nie,,mne tahu ade dgn care kau berkongsi cerita, ada sahabat di luar yg mgkn kite blom pernah jumpe atau selama ini ade di sisi kite turut t'buka hatinya utk mendalami islam..

    lg 1, sahabat, org yg benar2 nak bersama kite pd mase susah dan seng, mahu bersama-sama dgn kite berusaha utk mencapai redha ALLAH, masuk syurga ALLAH..sahabat yg baik, sahabat yg sanggup menebal muka, ketepikan rasa takut, utk menegur kesalahan sahabat nya.

    org selalu kate, nak cari sahabat, kite kne jadi sahabat dlu..Alhamdulillah klu ko dah jumpe sahabat2 kau..skarang, usaha..utk jadi, sahabat terbaik..

    ReplyDelete
  3. aku sentisa harap kau sehat smpai bile2.. aku x nk ko sakit..

    ReplyDelete